הגשת בקשה לצורך רישום משכנתא
לאחר שלוקחים משכנתא מאושרת בבנק או בגוף חוץ בנקאי יש צורך לרשום אותה בטאבו. במידה ויש לכם עורך דין הוא יבצע את הפעולה עבורכם- יאמר לכם אילו מסמכים להשיג, יסייע לכם להשיג אותם, וכאמור יגיש את הבקשה לביצוע רישום משכנתא. ישנה אפשרות גם להגיש בקשה לצורך רישום משכנתא בטאבו באופן עצמאית. במאמר שכתבנו, אנחנו מסבירים על כל ההליך וכיצד לבצע אותו בצורה המהירה וכמובן הפשוטה ביותר. קריאה מהנה!
רישום משכנתא בטאבו:
מן הסתם להגיש בקשה לצורך רישום של משכנתא בעזרת עורך דין היא האופציה הקלה והיעילה יותר שכן לעורכי דין בתחום יש אפשרות לבצע הגשה מקוונת במערכת ממוחשבת לרישום בטאבו, אך אם אתם מעורבים ומעורים בתחום תוכלו לבצע זאת גם לבדרם. אתם לא צריכים לרכוש את המערכת אלא לבצע את הרישום בדרך אחרת, מעט מסורבלת וארוכה יותר, אך בהחלט אפשרית גם לאדם הפשוט אשר לא מכיר איך המערכות הבירוקרטיות הללו עובדות בפועל.
לצורך רישום משכנתא בטאבו יש צורך במסמכים הבאים:
- שלושה העתקים מודפסים של שטר משכנתא מהבנק מקוריים ומאומתים על ידי עורך דין.
- אישור על תשלום מיסים לרשות המקומית שתקף ליום הגשת הבקשה לביצוע רישום משכנתא
- אישור על תשלום מס רכוש שתקף ליום הגשת הבקשה לביצוע רישום משכנתא או פטור מתשלום מס רכוש.

הליך הגשת הבקשה והטיפול בבקשת רישום המשכנתא
חשוב לדעת שישנם מקרים בהם יהיה צורך במסמכים נוספים וכדאי מאוד לדעת אילו מסמכים צריך ולהגישם מראש. אדם שאינו מתעסק באופן קבוע ברישומים בתחום הנדל"ן עלול להגיש את הבקשה עם טפסים חסרים או לעכב את מתן האישור בהתאם, לכן אם אין לכם עורך דין מקרקעין שיגיש את הבקשה עבורכם, התייעצו עם אנשי מקצוע בתחום טרם הגשת הבקשה.
לאחר שהתקבלו כל הטפסים הרלוונטיים יפתח תיק בלשכת רישום המקרקעים הרלוונטית. במידה וכל המסמכים תקינים והבקשה תימצא מתאימה וגם הוגשה בצורה נכונה- הפעולה של רישום המשכנתא תבוצע ומי שפתח את התיק (במקרה הזה, אתם) יקבל על כך מכתב אישור ביצוע הפעולה של רישום משכנתא למייל אשר צוין בתיק בעת הגשת הבקשה. במידה ומסיבה כלשהי לא תאושר הבקשה, ישלח מכתב תביעה למייל. לאחר דחיית הרישום התיק ימתין למקבל בלשכה בה הוגש ובמידה ולא ייאסף- ישלח מגיש הבקשה בדואר.
תהליך רישום המשכנתא
תהליך רישום המשכנתא יכול להיות מהיר וללא בעיות כלל והוא יכול גם להיות ארוך ומסורבל. ישנם מקרים בהם יש צורך בניירת נוספת או אישורים שחסרים וגם מקרים בהם לא בדיוק ברור מדוע התיק נדחה ומה יש לתקן בו על מנת לאשר את הבקשה. לכן בכל מקרה מומלץ שעורך הדין שטיפל לכם ברכישה של הנכס יבצע את פעולת רישום משכנתא במערכת שלו ובמידת הצורך יעדכן אתכם במה שחסר, או להיוועץ עם עורך דין לאורך ביצוע התהליך. ככל שתגישו את התיק בצורה הרבה יותר מסודרת וכמובן עם כל המסמכים הנדרשים, כך תקצצו משמעותית את זמן ההמתנה של רישום המשכנתא.

מדוע מומלץ להיעזר בעורך דין?
חשוב להכיר ולדעת שהמערכות שמנהלות את הרישומים של הטאבו מלאות בבירוקרטיה ובלשון המעטה הן לא הכי מתקדמות. התהליך יכול להיות מאוד מסורבל, ולרוב הוא מתבצע פיזית כמעט ללא נגיעה דיגיטלית. אם אתם עושים את התהליך ללא עורך דין, חשוב שתכירו את הבירוקרטיה במערכות הללו ולדעת כמובן כיצד להתנהל איתן. לימוד מעמיק של הנושא יחסוך לכם הרבה מאוד זמן ובעיקר כאבי ראש. כאשר נעזרים בעורך דין, אפשר לצאת מנקודת הנחה שהוא יודע כיצד לעשות זאת בצורה המהירה ביותר מפני שהוא גם מכיר אנשים מתוך המערכת, מה שמאוד יכול לזרז את ההליך. כמובן שגם ההכרה שלו עם המערכת חוסכת הרבה מאוד זמן.
כמה זמן כל התהליך לוקח?
בגדול אם כל התהליך מתנהל בצורה חלקה, אין סיבה שמרגע קבלת האישור העקרוני של המשכנתא מהבנק, הליך הרישום לא יתבצע במהרה. כאשר נעזרים באנשי מקצוע, גם פיננסיים וגם כמובן מעולם עריכת הדין, התהליך עצמו אמור לקחת פחות או יותר חודש אחד בלבד. כמובן שיש גם משתנים שלא תלויים באנשי מקצוע כמו עומס על המערכות השונות (בנקים + טאבו).
שיהיה המון בהצלחה בהליך הרישום!